Innlegg

Rakel traff på alt i Vestnes – Norgesfinalen neste

Rakel Dahle ble kommunemester i Vestnes, og samtidig den tredje kvinnelige deltakeren klar for Norgesfinalen i Tallinn.

Det har aldri vært lettere å spille seg fram til Norgesfinalen av sesong 5 i Kommunepoker, der reise og opphold er dekket. Denne spilles i Tallinn 29. september. For et innkjøp på €10 kan du både bli kommunemester, og samtidig kvalifisere deg for Norgesfinalen.

Kommunepoker nærmer seg slutten i Møre og Romsdal på sesong nummer 5, der arrangøren Coolbet så langt har sendt 66 deltakere direkte til Norgesfinalen i Tallinn. Tre av disse er kvinner.

Rakel Dahle ble pokerdronning nummer tre, da hun toppet feltet på 23 spillere Vestnes, og vant dermed Kommunepoker i kommunen der hun til daglig jobber. Rauma-kvinnen hadde dagen da alt satt.

– Jeg var nesten på nippet til å droppe turneringen, men regget rundt 10 minutter før late endtry-perioden gikk ut. Fra start av traff jeg på alt, og hadde rett og slett glid. Når jeg kom på finalebordet tok jeg egentlig ut den ene etter den andre. Det ble nesten litt for mye glid, men jeg er veldig glad for å dra i havn denne, sier kommunemester i Vestnes, Rakel Dahle

Les mer:Kjetils første heads up gav kommunemestertittel og Tallinn-eventyr

Norgesfinalen neste

Det nye i sesong 5 er at Kommunepoker spilles uten fylkesfinaler. I stedet sendes alle kommunemesterne fra alle kommunene med minimum 10 deltakere til live-finale i Tallinn 29. september – 2. oktober.

29-åringen med sitt daglige virke i helsevesenet i Vestnes, har hatt poker som hobby de siste ti årene. Nå er Rakel Dahle klar for Norgesfinalen i den estiske hovedstad. Der reise og opphold er betalt av arrangøren Coolbet.

Les mer: Revansjerte tapet for bror – pokereventyr i Tallinn neste

-Da vi satt treveis sitter jeg og spiller mot to «vestnesinger», som jeg syns fortjener en seier begge to. Jeg Jobber jo bare i Vestnes, så følte nesten det var litt ufortjent. Men selvfølgelig artig med en slik tittel. Tallinn må jo bare bli bra! Jeg gleder meg allerede, sier finalist Rakel Dahle.

Les mer: Disse er klare for Norgesfinalen i Tallinn

Slik spiller du Kommunepoker

For å spille en Kommunepoker-turnering, må du oppfylle et av følgende kriterier.

  • Man har bostedsadresse der (nåtid ikke tidligere)
  • Man jobber eller studerer i kommunen (nåtid ikke tidligere)
  • Man er oppvokst i kommunen. Om man flyttet mye rundt i oppveksten så velg den kommunen du har et kontaktnett du ønsker å utfordre (oppvokst, ikke kommunen fødestua lå i)
  • Man er aktiv medlem av idrettslag der. (støttemedlemskap teller ikke)

Du kan maksimalt spille fire turneringer i en sesong, og kun bli kommunemester i en kommune.

Sesong 5 av Kommunepoker er i gang i sitt tredje fylke, og vi skal hele Norge rundt. Til alle 356 kommuner. Følg med på spilleprogrammet, sosiale media eller kommunepoker, så fanger du opp nødvendig informasjon.

– Jeg har spilt Kommunepoker siden det startet. Jeg får god informasjon fra alle klubbene rundt oss. og selvfølgelig fra Coolbets pokersjef Svein Olav Eidseter, avslutter Vestnes kommunemester Rakel Dahle.

Les mer: Peter tok raskeste vei fra Ørsta til pokereventyret i Tallinn

Du kan også få gratisbillett til din kommunepokerturnering ved å følge oss på twitter eller andre sosiale media.

Les mer: Tung prestisje da Morten vant pokereventyret i Tallinn

Johnny Svensli fylkesmester i Møre og Romsdal

Vestnes-kommunemester Johnny Svensli kan titulere seg som pokerkonge av Møre og Romsdal, og er den tredje deltakeren som er klar for Norgesfinalen i Tallinn.

46-åringen toppet finalefeltet i fylkesfinalen med 20 kommunemestere. Dermed er 2-barnsfaren fra romsdalskommunen Vestnes klar for sin første pokerturnering på internasjonal jord.

-Jeg er glad i å spille poker, men har omtrent bare spilt poker online eller sammen med kompiser. Faktisk har jeg ikke spilt turneringer i utlandet. Jeg gleder meg ekstra til Tallinn, sier fylkesmester Johnny Svensli.

Han følger dermed Anders Smestad og Robin Fanum til Norgesfinalen i Tallinn. Smestad ble fylkesmester i Viken, mens Robin Fanum vant fylkesfinalen i Trøndelag

Vanligvis er innkjøp lave 11 euro i alle Kommunepoker-turneringer. De som blir kommunemestere spiller fylkesfinalen gratis. For båtbyggeren fra Vestnes ble faktisk all deltakelse gratis.

-Tommy Overaa er en kompis av meg, og han tipset meg om å vinne en billett til Kommunepoker i Vestnes gjennom en konkurranse på sosiale medier. Vi vant begge gratis innkjøp, forteller Svensli.

Johnny Svensli fylkesmester i Møre og Romsdal

Svensli starter reisen til Tallinn med å kamme hjem kommunemestertittelen i Vestnes. I det slagne felt lå 22 motspillere.

-Det var en tøff kamp, men jeg hadde en god følelse hele veien i Vestnes-mesterskapet. Kanskje fordi man kjenner de fleste motspillerne fra før. Det føltes kanskje derfor ekstra bra å vinne kommunemesterskapet. Jeg anså sjansene for å vinne mot over 20 gode deltakere som små. Det skal sies at jeg hadde virkelig god flyt fra start til mål, og ble tidlig chipleader, sier Johnny Svensli.

I fylkesfinalen måtte silkehanskene tidlig erstattes med arbeidshansker.

-Det var mye tøffere i Fylkesfinalen siden jeg sleit med å komme i gang. Jeg havnet langt nedpå lista tidlig etter å ikke ha truffet på noe. Jeg kom meg gjennom de to første pausene, så bedret det seg gradvis. Jeg fikk da et håp om å ende topp3, og så fikk jeg endelig et run med gode kort. Da startet klatringen. Jeg ble utrolig glad, lettet og ikke minst overasket over å vinne Fylkesfinalen, mot så mange gode spillere. De har også mye mere erfaring enn det jeg har, forteller Svensli.

Han pustet lettet ut som nyslått konge av pokerfylket Møre og Romsdal.

– Det å være kvalifisert til Norgesfinalen blir veldig stort for meg personlig. Det blir den første skikkelige turneringen jeg spiller. Jeg gleder meg masse. Kanskje det blir en heiagjeng på turen også, avslutter fylkesmester Johnny Svensli.

Kommunepoker er allerede i gang i fylke nummer 4, der Troms og Finnmark kårer kommunemestere frem til starten av februar måned. Deretter venter Nordland på å kåre sin beste pokerspiller.
Sjekk når din kommune spiller her

 

 

 

 

 

Åpnet Coolbet-konto ble Kommunemester

Tore Solhjell så Kommunepoker kom til Vestnes. Da åpnet 38-åringen spillekonto og hogg til mot pokertronen i kommunen. 

Solhjell hadde aldri spilt Norges største pokerturnering Kommunepoker tidligere, da han så turneringen dukket opp i freden på Facebook. Det var Kommunepoker i Vestnes, og alle med Coolbet-konto og tilhørighet til kommunen kunne delta. Da var det en nobrainer å avslutte ryddinga i kjelleren, få satt opp en spillekonto, før Solhjell tok plass ved onlinefilten.

Der ble han sittende resten av kvelden til de andre var tatt ut en etter en. En god investering og en ny tittel i heimen til den pokerkongen av Vestnes. Hjemme i bygda Tresfjorden.

-Det var vanlig småpott-spill før jeg dobla meg på ett esse-par før første pause. Andre timen var tråere, og jeg klarte ikke å utnytte at jeg hadde litt chips. Jeg ble re-raisa på bløffene mine blant annet, og var på tilt inn mot andre pause med minste stack. Jeg overlevde, og etter pausa vant jeg noen potter og fikk esse-paret igjen! I cutoff og greitt med chips bak. UTG ser, UTG+1 høyner bra, og da vet du at de sitter med perfekte kort til å møte ett par raketter fra Tresfjord. Ingenting å vente på, alle chips inn og tre gangen med chips tilbake. Det var ei nøkkelhånd , og jeg hadde da 25 prosent av chipsa. Heads up var vi ganske jevnt med chips. Siden jeg var kommet så bakpå første gangen jeg hadde litt chips, og at det er så deilig å eie initiativet, så reraisa jeg all-in på første hånda. Jeg så omtrent ikke på korta. En massiv respekt-raise der trodde jeg. Meget få hender som blir med på den. Jeg hadde sett på hånda mi. Ettersom tida gikk. En mindre og mindre oppløftende J3, mens jeg begynte å innse at katastrofen kommer og se tittelen skli ut av hendene mine. Syn, og han sitter selvfølgelig på AJ. Ubetydelig flop, turn og musepila er på vei til krysset oppi hjørnet da det kommer inn en frekk treer. Sykt ufortjent, sykt deilig, oppsummer Kommunemester Tore Solhjell.

Les mer: Er dere klare Troms og Finnmark? 

Mister 100 prosent

38-åringen jobber i olja, og har friluftsliv som sin store fritidsinteresse. Et slag poker er heller ikke å forakte, og nå har Vestnes sitt etablerte pokermiljø fått øyne opp for deres overmann. Han som kom fra det store dypet og spiste alt som fisk. Tore Solhjell har nemlig ikke tapt en pokerturnering online siden Kommunepoker i Vestnes. Ikke før heller.

-Med tanke på poker i Vestnes, har jeg ikke deltatt der. Det ryktes at det er ett miljø her. Linn Katrin har vært ute og gratulert på vegne av Vestnes Pokerklubb og invitert til livespilling. Det tilbudet blir nok tatt. Poker er jo tross alt best med sjetonger i hånda. Den gang jeg var i Oslo var jeg litt mer aktiv. Nå blir det med ei og anna turnering der det passer. I Molde eller Elnesvågen, som forøvrig har kjempekjekke klubber, eller ute på reise. Det er få ting som slår å spille litt småstore potter med whisky i glasset og ei løs leppe på andre kontinent, avslutter Kommunemester Tore Solhjell.

Les mer: Aldri før har så mange nordmenn spilt poker

Regjerende kommunemester uten frykt

Preben Skjegstad er regjerende kommunemester i Vestnes, og lover alle utfordrere knallhard motstand om kveldens tittel i Romsdals-kommunen.

Etter at Kristine Gjelsten ble den første kommunemester i Vestnes noen sinne, var det 31-åringen Skjegstad som kammet hjem tittelen i sesong 2. Den regjerende pokerkonge har absolutt ingen planer om abdisere:

-Jeg gleder meg til å spille som regjerende mester. Det er veldig mange gode pokerspillere i Vestnes kommune, men jeg er fryktløs, så her går vi for seier igjen, sier Preben Skjegstad.

Vestnes spiller sammen med Averøy om kommunemester-tittelen for lave 10 euro torsdag 9. januar. Kommunemesteren avanserer til fylkesfinalen, der et sete i Norgesfinalen i Tallinn ligger i potten. Det tyngste er prestisjen ved å slå naboen, kompiser, familie, kollegaer eller andre bekjente fra samme kommune.

Regjerende kommunemester

Preben Skjegstad var 1 av 29 kommunemestere i Møre og Romsdal under sesong 2. I fylkesfinalen gikk det ikke for bra, men nå har han helt andre planer for utfallet der.

-Jeg går for seier i begge finaler. Jeg håper og gleder meg til å gå sette diplom nummer 2 i vitrineskapet til fruens store frustrasjon, sier Skjegstad videre.

Møre og Romsdal har utmerket seg som det største pokermiljøet i Møre og Romsdal de to første sesongene av Kommunepoker. Mye grunnet det gode pokermiljøet, som du også finner i Vestnes. En kommune mange kjører gjennom for å ta ferja til Molde.

Søndag 12. januar spiller nettopp Molde Kommunepoker. Bykamp-søndagen der Kristiansund og Ålesund i tillegg spiller om tittel – og få flere spillere enn by-rivalene.

-Pokermiljøet i Vestnes kan man skryte av. En god gruppe fantastiske mennesker. Det har ikke vært mye rekruttering i det siste, men vi har plass til alle som vil prøve og være med, avslutter regjerende kommunemester Preben Skjegstad.

Preben er ny Vestnes-kommunemester

,

Preben Skjegstad er ny Vestnes-kommunemester. 31-åringen vant søndagens turnering i kamp med 24 andre pokerfrelste i Romsdal-kommunen.

– Det å vinne kommunenesterskapet var kult. Vi var vel rundt 25 spillere fra Vestnes. De fleste alias kjente og noen ukjente. Ingenting er tøffere enn å ha et skrytepunkt på å være beste spilleren i kommunen for en stund, ler Preben og legger til:

– Jeg har ikke tenkt så mye på fylkesfinalen. Prøver bare å holdet hodet kaldt når jeg spiller, og med litt flaks i tillegg, så kanskje jeg vinner den også, fullfører Vestnes-kommunemesteren.

Les mer: Disse kan bli Møre og Romsdal-fylkesmester

Vestnes-kommunemester

Skjegstad deltok ikke i Kommunepoker 2018, men er en av få mange som har kastet seg på Norges største pokerturnering i 2019. Det meste tyder på at Kommunepoker 2019 vil få over 3000 deltagere.

– Hvem er denne mannen som kan titulere seg Vestnes-kommunemester?
Preben er en familiemann på 31 år, som er selvstendignæringsdrivende i taxiyrket. Livet mitt går i familie, jobb, frisbeegolf og poker. Mer har jeg ikke tid til, svarer Vestnesvinneren.

– Hva var vinnerresepten?
– Jeg bruker som som regel å spille ganske hardt, som ofte utløser en jo-jo effekt i stack-størrelse. Noe som også skjedde denne turneringen, men jeg meg bygde meg godt opp i stack. Ikke på grunn av god flyt. Her var det mye bløffing involvert. Var også veldig heldig to ganger Heads Up der motstander hadde bedre kicker enn meg på to all-ins. En endte i split og den siste var vinnerhånden der jeg tilslutt rivret inn en flush, forklarer Preben Skjegstad.

Vestnesvinneren har gyldig fravær til NM i Dublin og andre store turneringer den nærmeste tiden.
– Skal nok desverre ikke spille i Dublin. Er kommende far, så her skal det fokuseres på familien, smiler kommunemesteren og legger til:
Har heller ikke spilt noen nevneverdige turneringer. Har holdt meg mest innenfor kommunen. Foruten om et par ganger der jeg har besøkt klubben til Roar Aspås.

Vi gratulerer enda en kommunemester og gjør oss klare for Aust-Agder denne helgen.
Se når din kommune skal i ilden her

Samarbeid med Vi Menn

Nytt av året er også at Coolbet i samarbeid med Vi Menn Poker adder et medlemskap i Vi Menn Poker Premium til de første 200 kommunevinnerne. Et medlemskap i premiumløsningen til Vi Menn Poker gir muligheten til å være med på eksklusive tilbud, rabatter og konkurranser, man får pokernyheter rett i postkassa, og ikke minst får man være med på Vi Menns Pokergalla, Gullhånda-utdeling og gallaturnering, som går av stabelen 2. mars i år. Vinnere etter 2. mars får automatisk deltakelse i neste års galla.